Heb jij nog geen CRM en je altijd al eens afgevraagd wat een CRM systeem nou eigenlijk doet? Welke voordelen het kan hebben voor jouw bedrijf? Lees dan deze blog. Een Customer Relationship Management systeem is dé tool om de relatie met je klant te verbeteren!  

1. Verbeter de relatie met jouw klanten

Relatiebeheer is erg belangrijk voor bedrijven. Vooral klanten verwachten een steeds hogere mate van service en pro-actief contact. Een CRM helpt je met het zichtbaar maken wat er allemaal “speelt”, wanneer je weer contact op moet nemen, wanneer welke vragen zijn gesteld, wanneer vervolg acties of afspraken zijn gepland, je kunt overzichten maken van type klanten of marketinglijsten voor je volgende mail actie. Eigenlijk teveel om op te noemen. In deze blog hebben we 6 dingen die je beter doet met een CRM systeem kort toegelicht.

2. Voorspel hoe druk jouw bedrijf wordt

Met een CRM systeem wordt het makkelijker om te voorspellen hoe druk jouw bedrijf wordt. In het CRM systeem heb jij namelijk een overzicht in de openstaande verkoopkansen. Binnen deze verkoopkansen kun je voorspellen wanneer de verkoopkans valt en wat de omvang hiervan is. Hierdoor kan je bijvoorbeeld je inkoop en personeelsplanning afstellen op de te verwachten drukte. 

Voorbeeld van toepassing: In het CRM is terug te vinden dat in de eerste kwartaal van het jaar 60% van de potentiële klanten, verkoopkansen zijn geworden en dat dit een jaarlijks een terugkerend patroon is. Door deze gegevens kun jij beter voorspellen hoe je het personeel in moet zetten en wat de kosten en opbrengsten zullen zijn in het jaar erop.

3. Meer inzicht in het bereiken van je doelen

Het komt vaak voor dat bedrijven onvoldoende inzicht hebben of ze op de goede weg zijn. Als dat niet het geval is, wat moet er dan gebeuren om op de goede weg te komen? Met een CRM systeem krijg je zicht op waar je staat in het behalen van de doelen en kun je bijsturen zodat je sneller doelen kunt bereiken. Je kijkt vooruit, maar leert ook van het verleden omdat je deze gegevens goed hebt bijgehouden en daardoor inzichtelijk heb gemaakt wat je in de toekomst beter kunt doen.

4. Tijdsbesparing

Een CRM systeem kan op veel gebieden zorgen voor tijdsbesparing. 

Vereenvoudig de vindbaarheid in klantgegevens

Nooit meer zoeken naar klantgegevens en gerelateerde informatie, maar ze altijd centraal en overzichtelijk opgeslagen hebben, hoe handig klinkt dat? Met een CRM systeem wordt dit mogelijk. Alle gegevens van de klant worden bij elkaar opgeslagen en zo hoef jij nooit meer lang te zoeken. 

Minder tijd kwijt zijn aan het maken van offertes

Door met een CRM systeem te gaan werken is kopiëren en plakken in offertes verleden tijd. In het CRM systeem kan gebruik worden gemaakt van templates die aansluiten op jouw huisstijl. De gegevens uit het CRM systeem worden automatisch ingevuld in de offerte. 

5. Kom beter voorbereid bij klanten

Goed voorbereid bij klanten komen is erg belangrijk, onvoorbereid zijn komt onprofessioneel over. Door het gebruik van een CRM systeem kun jij alle vastgelegde contactmomenten inzien die er zijn geweest in het verleden. Wat is er al besproken en afgesproken? Hiermee voorkom je dat er geen zaken worden herhaald of vragen worden gesteld waar de klant eigenlijk al antwoord op heeft gegeven bij een andere collega. 

6. Mis geen verkoopkansen meer 

Hoe jammer is het om verkoopkansen mis te lopen? Verkoopkansen missen omdat je overzicht mist of te druk bent? Vaak is er ook geen centraal overzicht waardoor er langs elkaar heen wordt gewerkt. Werknemers kunnen van elkaar denken dat een verkoopkans al is opgepakt, terwijl geen van beide dit heeft gedaan. De verkoopkans wordt op deze manier misgelopen. Met een CRM systeem mis jij geen verkoopkans meer door centraal overzicht en pro-actieve meldingen!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou?

Aarzel niet en neem contact met ons op!

Neem contact op!