Veel bedrijven kennen diverse business units. Zij opereren onder één noemer, maar centralisering is ver te zoeken. Van elkaar weten zij vaak niet welke klanten zij benaderen en hoe ze er in de sales funnel precies voorstaan. Dat resulteert in overlap, onprofessionele situaties en bovenal: inefficiëntie. Centralisering maakt daar korte metten mee.
Iedereen doet zijn eigen ding
Onlangs startten we voor een bedrijf in simkaarten en chips voor riviercruises en superjachten. Een fantastische organisatie met drie vestigingen op haar naam. Alle drie de vestigingen opereren prima, maar volledig langs elkaar heen. De business units doen hun eigen ding, missen een centraal overzicht, inzicht en maken daardoor onnodige extra kosten. De organisatie vroeg ons die kosten terug te dringen dankzij een efficiëntieslag.
Overzicht en inzicht op één plek
Voor dit bedrijf creëerden wij een sales funnel, die inzichtelijk maakt bij welke vestiging ze wat, wanneer aan wie verkopen. Aan de hand van een intelligent Dynamics-CRM plaatsen wij alle data binnen deze sales funnel op één plek in de cloud. De werknemers van de drie vestigingen kunnen de stand van zaken hier gezamenlijk inzien. Later koppelen we daar ook extra software aan, die het voorraadbeheer inzichtelijk maakt. Zo is de ‘sales-cirkel’ rond.
Kostenbesparing
Deze vorm van centralisering brengt ontzettend veel voordelen met zich mee. Allereerst voorkom je het benaderen van klanten die reeds door andere vestigingen benaderd zijn, wat een hoop gênante situaties bespaard. En daarnaast verkrijgt het management beter inzicht in de stand van zaken, waardoor zij haar verkopers vele malen beter aan kan sturen. Dit alles samen leidt tot meer efficiëntie en uiteindelijk: kostenbesparing.
Ook op zoek naar overzicht en inzicht? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen graag.