Wat is een dashboard?

Een dashboard is een overzicht waarmee je snel visueel inzicht kunt krijgen in datagegevens uit Dynamics 365. Zo kan een dashboard informatie geven over de status van je verkoopproces of je salesprestaties. In plaats van dat jij per lead of verkoopkans moet kijken, zie je dat nu in zijn geheel. Er kan bijvoorbeeld een dashboard worden gemaakt waarin alle leads weergegeven worden of alle huidige openstaande opportunities.

Creëer overzicht

Een dashboard zorgt vooral voor veel overzicht. Tot 20 opportunities kun je vaak nog wel bijhouden wat de status is. Maar wanneer je meer opportunities hebt raak je al snel het overzicht kwijt. In een dashboard kun je hier een overzicht in creëren. Alle opportunities kennen namelijk een proces. Door één weergave hiervan te maken weet jij precies hoeveel opportunities in de salespijplijn staan en waar je actie moet ondernemen

Verschillende weergaves

Het dashboard kent verschillende weergaves. De twee belangrijkste zijn: de lijst weergave en de diagram weergave. 

Lijst

De lijstweergave kan deels zelf worden ingericht. Er kan een tijdlijn worden gemaakt met alle salesgerelateerde activiteiten, bijvoorbeeld telefoongesprekken die nog moeten worden gevoerd. Maar er kan ook een lijst worden gemaakt met alle open leads en opportunities.

Diagram

In een diagram kun je onder andere zien wat er in de salespijplijn zit. Daarnaast kun je zien welke opportunities nog open staan, in welke fase deze zich bevinden en wat de verwachte omzet er bij zal zijn.

Het is ook mogelijk om een cirkeldiagram te maken met de bronnen van de leads. Zo kun jij snel zien hoe je organisatie aan deze leads komt. Wanneer je bijvoorbeeld naar een beurs bent geweest en hier een aantal visitekaartjes hebt ontvangen, kun je deze als lead registeren. Wanneer deze leads verder in je salespijplijn komen en opportunities worden weet jij op dat moment dat de beurs een goed resultaat heeft gehad en komt dit naar voren in het cirkeldiagram.

Dashboard inzetten voor Sales

Voordat je een dashboard in kunt zetten voor Sales, moet er eerst nagedacht worden over het doel van je dashboard. Wat wil je bereiken? En welke informatie heb jij nodig om de juiste keuzes te maken voor jouw salesstrategie? Nadat deze informatie helder in kaart is gebracht, kan een dashboard maken dat écht meerwaarde heeft voor je organisatie.

Standaard dashboards

Er zijn een aantal standaard Sales dashboards in Dynamics 365 die je kunt gebruiken. We lichten er graag een aantal voor je toe.

  • Het Sales Dashboard geeft een compleet overzicht waarbij je onder andere snel kunt instellen of je alleen jouw openstaande opportunities ziet of van je hele team. 
  • Het Sales Activity dashboard geeft o.a. jouw open opportunities weer in een salespijplijn, jouw open leads, top opportunities en je salesdoelen voor deze periode
  • Het Sales Performance Dashboard laat zien hoe je organisatie presteert op het gebied van Sales. De gehele pijplijn is visueel weergegeven en ook zie je op dit dashboard hoeveel procent je van je omzetdoel hebt behaald.

Een gepersonaliseerd dashboard

Naast de standaard dashboards is het ook mogelijk om een eigen gepersonaliseerd dashboard te maken. Hierin kun jij zelf kiezen welke onderdelen (entiteiten zoals opportunities maar ook cases) er weergegeven worden. Door zelf te kiezen wordt het dashboard afgestemd op jouw informatiebehoefte. Zo ben jij geen tijd kwijt aan het zoeken van de juiste informatie! Werk je bijvoorbeeld veel met leads? Dan bestaat er de mogelijkheid om een leads-dashboard te maken waarin jij een overzicht krijgt van alle leads! Uiteraard met de informatie over de leads die jij zelf hebt gekozen.

 

Wil je meer weten of je dashboards door BlockX laten inrichten?

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op!