Wil jij automatisering in het beheren van marketing relaties? Zie je graag verandering in de tijd die je kwijt bent aan het onderhouden van marketing relaties? Wil je beter inspelen op potentiële klanten? Dan is de marketingmodule dé oplossing voor jou!

De marketingmodule is onderdeel van Dynamics 365 en staat ook bekend onder de naam: Dynamics 365 for Marketing. De marketingmodule helpt bij het onderhouden en automatiseren van jouw marketing relaties. Hierbij maakt de marketingmodule gebruik van een zogeheten ‘Customer Journey’, de klantenreis. 

Customer Journey

De Customer Journey geeft overzichtelijk weer welke route de potentiële klant aflegt totdat deze het product of de dienst koopt. Met de marketingmodule wordt de Customer Journey nog wat uitgebreider. Het geeft je namelijk de mogelijkheid om in te spelen om bepaalde acties van de potentiële klant. Onze consultant Boyd Brefeld vertelt graag meer over de mogelijkheden van de Customer Journey.

  • Segmenteren

Als er al contacten in Dynamics 365 staan is er een eenvoudige mogelijkheid deze te segmenteren op specifieke doelgroepen. Als er contactgegevens worden toegevoegd aan Dynamics 365 worden deze automatisch gesegmenteerd op de door jou ingestelde voorwaarden. Je kunt bijvoorbeeld naar alle contacten van een bepaald type een e-mail versturen.

  • Automatiseren 

Binnen de Customer Journey kun jij zelf bepalen wat er moet gebeuren nadat iemand zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief via een e-mail. Via de module kun jij dan zelf aangeven dat er bijvoorbeeld bij al die personen een telefoongesprek ingepland moet worden als vervolgactie. Of dat er 3 weken later een e-mail wordt verstuurd met een inschrijf link voor bijvoorbeeld een evenement. De Customer Journey kun je zo uitgebreid maken als jij zelf wilt. Uiteindelijk kun je ook instellen dat de contactpersoon doorgestuurd wordt naar de verkoopafdeling. Dit is in te stellen via een inventief lead scoremodel.

  • Scoremodel

De marketingmodule werkt met een scoremodel. Dit is allemaal zelf in te stellen. Zoals hierboven beschreven, kan de potentiële klant doorgestuurd worden naar de verkoopafdeling. Jij hebt met de marketingmodule zelf in de hand wanneer dit gebeurd. Elke actie kan ingesteld worden met punten. Bijvoorbeeld: 100 punten bij openen e-mail, 150 punten bij inschrijven via inschrijf link, 300 punten voor inschrijven evenement enzovoort. Als er een bepaald aantal punten bereikt is, wat overigens ook zelf in te stellen is, gaat de potentiële klant naar de verkoopafdeling. 

  • Het versturen van een e-mail 

De Customer Journey begint, in dit voorbeeld, bij het versturen van een e-mail naar contactpersonen binnen Dynamics 365. Het versturen van deze e-mail wordt vastgelegd in de Customer Journey. Een e-mail kan bestaan uit bijvoorbeeld een inschrijving voor de nieuwsbrief. 

  • Opvolging van e-mails

Nadat de e-mail is verstuurd, wil je natuurlijk graag inzicht in de interesse. Wie heeft de mail geopend? Is er in het geval van een inschrijf link, ook geklikt op de inschrijf link? Wie heeft zich ook daadwerkelijk ingeschreven? Al deze informatie wordt toegevoegd aan de Customer Journey. Daarnaast worden de contactpersonen omgezet in potentiële klanten en worden deze verder verwerkt in het systeem van Dynamics 365.

  • Telefoongesprekken inplannen

De marketingmodule heeft als functie dat het zelf telefoongesprekken in kan plannen. Dit kan na een bepaalde actie, zoals het inschrijven via een inschrijf link, maar het kan ook bepaald worden met een combinatie van voorwaarden. Dit is zelf in te stellen. 

  • Integratie naar Dynamics 365 for Sales

Uiteraard is het succes van Marketing mede afhankelijk van de opvolging door de sales afdelingen. De marketing module integreert met de Sales module van Dynamics 365. Hierdoor creëer je een soepele overgang van een Marketing lead naar een Sales lead die opgevolgd kan worden door het Sales Team. 

Customer Journey marketingmodule
{Voorbeeld van een Customer Journey in de Marketingmodule}

Marketingmodule + LinkedIn 

De marketingmodule is ook te kopellen met LinkedIn. Zodra er een campagne gestart wordt op LinkedIn begint de marketingmodule met het verzamelen van gegevens. Geïnteresseerden komen in het klantenbestand en hiermee ook meteen in Dynamics 365. 

Mogelijkheid om website te monitoren 

Een groot voordeel van de marketingmodule is de mogelijkheid tot het monitoren van de website. Dit brengt veel mogelijkheden zoals: 

  • Je kunt zien wie uit je klantenbestand op de website is gekomen.
  • De marketingmodule geeft aan via waar de bezoeker op de website komt, bijvoorbeeld via Google, via een link op een andere website of bijvoorbeeld via social media.
  • Er wordt weergegeven op welke pagina de bezoeker de website binnenkomt.
  • Je kunt zien hoe lang de bezoeker op de website zit.
  • Het laat zien op welke links er wordt gelikt door de bezoekers.
  • Je kunt zien bij welke producten het meeste baat is.
    • Product A 100 klikken, product B 300 klikken. In product B is dus meer interesse, hier kun je op inspelen.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jou? 

Aarzel dan niet en neem contact met ons op! 

Neem contact op!

Dynamics 365 for Marketing is te verkrijgen op 2 mogelijkheden. Het is los te verkrijgen of als onderdeel van je Dynamics 365 Customer Engagement Plan.